اولین مورد از یک مجموعه سه قسمتی در مورد نقش حیاتی مدیریت دارایی سازمانی در یک دنیای به هم پیوسته و مستقل انقلاب Industry 4.0

در IBM Maximo تازه وارد هستید؟ این آغازگر سه قسمتی را بخوانید که نقش حیاتی آن را در بسیاری از صنایع دارای دارایی فشرده جهان و آنچه Industry 4.0 می تواند برای سازمان شما انجام دهد را بررسی می کند.

هر انقلاب صنعتی با همگرایی فناوری ها از حوزه های مختلف کاتالیز شده است. Industry 4.0 تفاوتی ندارد.

ماشین‌ها برای اولین بار بین سال‌های 1760 و 1820 وارد فرآیند تولید دستی شدند. اما این معرفی همزمان وسایلی برای نیرو دادن به ماشین‌ها بود که به انقلاب صنعتی اول منجر شد. به عنوان مثال اولین ماشین بافندگی قدرت نساجی قابل دوام است که توسط ادموند کارترایت در انگلستان معرفی شد. در ابتدا از نیروی آب استفاده می کرد. اما در طی دو سال کوتاه، دستگاه‌های بافندگی با نیروی آب با دستگاه‌های بافندگی با موتورهای بخار ساخته شده توسط جیمز واتس جایگزین شدند. موتورهای بخار نسبتاً کوچکتر اجازه می‌دادند که دستگاه‌های بافندگی نساجی در بسیاری از سایت‌ها مستقر شوند و افراد بتوانند در کارخانه‌ها استخدام شوند.

نوآوری‌های متعددی مانند روش‌های جدید تولید، برق، فولاد و ماشین‌ابزار، عصر تولید انبوه و انقلاب صنعتی دوم را آغاز کردند. مجتمع رودخانه روژ هنری فورد در میشیگان که در سال 1928 تکمیل شد، این اختراعات مدرن را به کار گرفت و در آن زمان بزرگترین کارخانه یکپارچه جهان بود. عصر انبوه سازی متعاقباً باعث انفجار در مصرف کالاها توسط خانوارها شد.

انقلاب صنعتی سوم، اتوماسیون و کنترل‌ها را در بسیاری از صنایع با استفاده از کنترل‌کننده‌های منطقی برنامه‌پذیر (PLC) بهبود بخشید. PLC ها اولین بار توسط Modicon در سال 1969 معرفی شدند. اتوماسیون و کنترل های مبتنی بر PLC به دنیایی عمدتاً مکانیکی معرفی شدند و به بهبود بازده و کاهش هزینه های ساخت کمک کردند. این انقلاب به ارائه محصولات ارزان‌تر کمک کرد.

به سرعت به انقلاب صنعت 4.0 که با ترکیب هم افزایی تخصص از دنیای فناوری های عملیاتی (OT) و فناوری اطلاعات (IT) امکان پذیر شده است. انقلاب کنونی تجهیزات و سیستم های تولیدی هوشمند، به هم پیوسته و مستقل را به ارمغان می آورد. این کار با افزایش تخصص دامنه عمیق در شرکت‌های OT با فناوری‌های IT مانند هوش مصنوعی (AI)، داده‌های بزرگ، محاسبات ابری و اتصال همه‌جانبه انجام می‌شود.

استفاده گسترده از پروتکل‌های باز در تجهیزات ناهمگن، بهینه‌سازی افقی در فرآیندهای قبلی را امکان‌پذیر می‌سازد. علاوه بر این، مالک/متصدیان دارایی‌ها می‌توانند به راحتی طبقه مغازه را به طبقه بالا پیوند دهند. اتصالات در چندین لایه پشته مدل ISA-95/Purdue دید عمودی بیشتری را فراهم می کند و توانایی بیشتری برای بهینه سازی فرآیندها دارد.

ادغام افزایش یافته، داده های OT (از سنسورها، PLC ها، DCS، سیستم های SCADA) و داده های IT (از MES، سیستم های ERP) را با هم گرد می آورد. با این حال، این ادغام تأثیرات متفاوتی بر عملکردهای مختلف مانند عملیات، مهندسی، کیفیت، قابلیت اطمینان و نگهداری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر مثبت یکپارچه سازی بر سازمان، قسمت بعدی این مجموعه را بخوانید تا ببینید چگونه می توانید شکاف بین تیم های OT و IT را برای بهبود انعطاف پذیری تولید پر کنید.

منبع: ibm