اولین انقلاب صنعتی

از اواخر قرن هجدهم در بریتانیا، اولین انقلاب صنعتی به تولید انبوه با استفاده از نیروی آب و بخار به جای نیروی انسانی و حیوانی کمک کرد. کالاهای تمام شده با ماشین آلات ساخته می‌شدند نه اینکه به سختی با دست تولید شوند.

انقلاب صنعتی دوم

یک قرن بعد، انقلاب صنعتی دوم خطوط مونتاژ و استفاده از نفت، گاز و برق را معرفی کرد. این منابع انرژی جدید، همراه با ارتباطات پیشرفته تر از طریق تلفن و تلگراف، تولید انبوه و درجاتی از اتوماسیون را برای فرآیندهای تولید به ارمغان آورد.

انقلاب صنعتی سوم

سومین انقلاب صنعتی که در اواسط قرن بیستم آغاز شد، کامپیوترها، مخابرات پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده ها را به فرآیندهای تولید اضافه کرد. دیجیتالی شدن کارخانه ها با تعبیه کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) در ماشین آلات برای کمک به خودکارسازی برخی از فرآیندها و جمع آوری و به اشتراک گذاری داده ها آغاز شد.

انقلاب صنعتی چهارم

ما اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی هستیم که به آن صنعت 4.0 نیز می گویند. داده های آگاهانه که با افزایش اتوماسیون و استفاده از ماشین های هوشمند و کارخانه های هوشمند مشخص می شود، به تولید کالاها به طور کارآمدتر و مولدتر در زنجیره ارزش کمک می کند. انعطاف‌پذیری بهبود می‌یابد تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از سفارشی‌سازی انبوه، خواسته‌های مشتریان را بهتر برآورده کنند – که در نهایت به دنبال دستیابی به کارایی با اندازه‌های یک بزرگ هستند. با جمع آوری داده های بیشتر از کف کارخانه و ترکیب آن با سایر داده های عملیاتی سازمانی، یک کارخانه هوشمند می تواند به شفافیت اطلاعات و تصمیم گیری های بهتر دست یابد.