اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) جزء کلیدی کارخانه های هوشمند است. ماشین‌های موجود در طبقه کارخانه مجهز به حسگرهایی هستند که دارای یک آدرس IP هستند که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد با سایر دستگاه‌های دارای وب متصل شوند. این مکانیزاسیون و اتصال امکان جمع آوری، تجزیه و تحلیل و مبادله حجم زیادی از داده های ارزشمند را فراهم می کند.

 
 

 

پردازش ابری

رایانش ابری سنگ بنای هر استراتژی Industry 4.0 است. تحقق کامل تولید هوشمند نیازمند اتصال و ادغام مهندسی، زنجیره تامین، تولید، فروش و توزیع و خدمات است. ابر کمک می کند که این امکان پذیر شود. علاوه بر این، معمولاً مقدار زیادی از داده‌هایی که ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند را می‌توان با کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر با ابر پردازش کرد. رایانش ابری همچنین می‌تواند هزینه‌های راه‌اندازی را برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط که می‌توانند نیازها و مقیاس خود را با رشد کسب‌وکارشان اندازه‌گیری کنند، کاهش دهد.

 
 

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به شرکت‌های تولیدی این امکان را می‌دهد تا از حجم اطلاعات تولید شده نه تنها در کارخانه، بلکه در سراسر واحدهای تجاری خود و حتی از شرکا و منابع شخص ثالث بهره‌مند شوند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند بینش‌هایی ایجاد کنند که قابلیت مشاهده، پیش‌بینی و اتوماسیون عملیات و فرآیندهای تجاری را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال: ماشین های صنعتی در طول فرآیند تولید مستعد خراب شدن هستند. استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از این دارایی‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده را بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین انجام دهند و در نتیجه زمان کار بیشتر و کارایی بالاتری داشته باشند.

 
 

 

 

محاسبات لبه (محاسبات توزیع شده)

الزامات عملیات تولید بلادرنگ به این معنی است که برخی از تجزیه و تحلیل داده ها باید در “لبه” انجام شود – یعنی جایی که داده ها ایجاد می شوند. این امر زمان تأخیر را از زمان تولید داده تا زمانی که پاسخ مورد نیاز است به حداقل می رساند. به عنوان مثال، تشخیص یک مشکل ایمنی یا کیفیت ممکن است نیاز به اقدام تقریباً واقعی با تجهیزات داشته باشد. زمان مورد نیاز برای ارسال داده ها به ابر سازمانی و سپس بازگشت به کف کارخانه ممکن است بسیار طولانی باشد و به قابلیت اطمینان شبکه بستگی دارد. استفاده از محاسبات لبه همچنین به این معنی است که داده ها در نزدیکی منبع خود باقی می مانند و خطرات امنیتی را کاهش می دهند.

 
 

 

امنیت سایبری

شرکت های تولیدی همیشه اهمیت امنیت سایبری یا سیستم های فیزیکی سایبری را در نظر نگرفته اند. با این حال، همان اتصال تجهیزات عملیاتی در کارخانه یا میدان (OT) که فرآیندهای تولید کارآمدتر را امکان‌پذیر می‌کند، مسیرهای ورود جدید را برای حملات مخرب و بدافزارها نیز آشکار می‌کند. هنگام تغییر دیجیتال به صنعت 4.0، در نظر گرفتن یک رویکرد امنیت سایبری که شامل تجهیزات فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات است، ضروری است.

 
 

 

 

 

 

همسان دیجیتالی

تحول دیجیتال ارائه شده توسط Industry 4.0 به تولیدکنندگان این امکان را داده است که دوقلوهای دیجیتالی را بسازند که کپی مجازی فرآیندها، خطوط تولید، کارخانه ها و زنجیره تامین هستند. یک دوقلو دیجیتال با کشیدن داده‌ها از حسگرهای IoT، دستگاه‌ها، PLC و سایر اشیاء متصل به اینترنت ایجاد می‌شود. تولیدکنندگان می توانند از دوقلوهای دیجیتال برای کمک به افزایش بهره وری، بهبود گردش کار و طراحی محصولات جدید استفاده کنند. برای مثال، با شبیه‌سازی فرآیند تولید، تولیدکنندگان می‌توانند تغییرات فرآیند را آزمایش کنند تا راه‌هایی برای به حداقل رساندن زمان توقف یا بهبود ظرفیت بیابند.

منبع : IBM