چهارمین انقلاب صنعتی که اغلب  INDUSTRY 4.0 نامیده می شود، اکنون در جریان است. این سمت تولید تحول دیجیتال است – پتانسیل وسوسه انگیز “کارخانه های هوشمند” که اطلاعات را در صورت تقاضا ارائه می دهند.

تکامل سیستم‌های خودمختار مبتنی بر داده و ابزارهای یادگیری ماشین زیربنای وعده Industry 4.0 است زیرا سازمان‌ها به دنبال اتصال دستگاه‌های IoT، جمع‌آوری معیارهای مهم، تجسم داده‌ها در زمان واقعی، تجزیه و تحلیل نتایج و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید هستند.

اطلاعات زیاد، عدم استفاده

اما یک هشدار وجود دارد: در حالی که کارخانه های معمولی اکنون روزانه یک ترابایت داده تولید تولید می کنند، بیش از 90 درصد از این داده ها به درستی استفاده نمی شود. INDUSTRY 4.0  مطرح میکند که چگونه تولیدکنندگان از منابع موجود استفاده می‌کنند، راه‌حل‌های جدید را پیاده‌سازی می‌کنند و هوشمندی کف کارخانه را متحول می‌کنند؟

با استفاده از اینترنت صنعتی اشیا (IIoT)، فناوری هایی مانند روباتیک، چاپ سه بعدی، تجزیه و تحلیل پیشرفته و هوش مصنوعی اکنون پتانسیل فرآیندهای تولید متصل، افزودنی و مستقل را ارائه می دهند – که برای شرکت هایی که به دنبال افزایش طول عمر ماشین ها هستند بسیار مهم است. کاهش خرابی دستگاه و افزایش توان عملیاتی

چالش اتصال است. از تولیدکنندگان در مورد اینترنت اشیا بپرسید و اکثر آنها خواهند گفت که آنها سالها این کار را با استفاده از کنترلرها و حسگرهای “قدیمی” شبکه، مانند PLC ها و دستگاه های هوشمند، انجام داده اند و داده ها را هم محلی و هم در داخل تاریخ نگاران ذخیره می کنند – اما امروز کافی نیست و دارایی های زیادی است. در کارخانه در انزوا هستند. به منظور رعایت استانداردهای کنسرسیوم IIC، کارخانه‌های هوشمند Industry 4.0 باید امنیت دستگاه، سهولت اتصال و پلت‌فرم‌های رایج را ارائه دهند. با پر کردن شکاف بین فناوری های قدیمی و تحول آفرین، تولیدکنندگان می توانند به مجموعه داده های موجود و جریان های داده جدید دسترسی پیدا کنند.

قبل از اینکه کسب‌وکارها بتوانند از داده‌های تولید در مقیاس بزرگ استفاده کنند، به روشی قابل اعتماد برای ذخیره، ذخیره، جمع‌آوری و مقایسه متقابل این اطلاعات نیاز دارند. چالش تحول دیجیتال تغییر از جمع‌آوری ساده (که بیش از 90 درصد از داده‌ها را به جای استفاده در محل در ذخیره‌سازی باقی می‌گذارد) به روش‌های جمع‌آوری آنلاین و آفلاین ترکیبی است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بر اساس بینش‌های زمان واقعی به جای ایجاد صرف اقدام کنند.

نتایج را تجسم کنید

بسیاری از کارخانه ها نیز با مشکل “صفحه خالی” دست و پنجه نرم می کنند. هنگامی که فرآیندهای تولید و دارایی ها شفاف نیستند، هم اپراتورها و هم مدیران را تا زمانی که محصولات ارسال شوند در تاریکی رها می کند. هدف INDUSTRY 4.0  فعال کردن داشبوردهای اطلاعاتی است که داده ها را به بینش در سطح اپراتور تبدیل می کند.

معیارها و ابزارهای زنده برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری سریع و مداوم می‌توانند اپراتورهای کارخانه‌های هوشمند را توانمند کنند و به آن‌ها اجازه دهند دارایی‌ها را برای کسب‌وکار با فیلتر کردن «نویز» داده‌های تولید برای ارائه داده‌های مرتبط‌تر و ایجاد بینش عملی اجرا کنند.

همه چیز را تحلیل کنید

بر اساس مطالعه BSquare، افزایش آشنایی با فناوری های ابری و دستگاه های متصل، 78 درصد از سازمان های تولیدی را در برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری در IIoT قرار داده است. با این حال، وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل به میان می‌آید، بسیاری از کارخانه‌ها هنوز به فرآیندهای دستی و صفحات گسترده اکسل برای تعیین در دسترس بودن دارایی، پیش‌نویس برنامه‌های تعمیر و نگهداری یا تصمیم‌گیری‌های حیاتی متکی هستند.

چرا؟ یک کارخانه شیمیایی با یک حسگر حیاتی در فاصله 500 فوتی از کف کارخانه تصور کنید. از لحاظ تاریخی، یک کارمند مجرد یک بار در روز سنسور را چک می کند. از آنجایی که این فرآیند شکسته نشده است، و “تعمیر” نصب و کالیبره کردن حسگر اینترنت اشیا مستلزم صرف زمان و هزینه است، چرا این تغییر را انجام دهید؟ در اینجا، مورد تجاری Industry 4.0 باید به یک سرمایه گذاری منطقی گره بخورد – هدف خاصی که بهره وری را افزایش می دهد یا نرخ شکست را کاهش می دهد.

شرکت تحقیقات بازار آبردین با استفاده از داده‌های موجود جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای تعیین بهترین مسیر اقدام در بین گزینه‌های متعدد با توجه به پارامترهای شناخته‌شده، به مورد قانع‌کننده برای تجزیه و تحلیل تجویزی اشاره می‌کند. در مثال قبلی، این به معنای صرف فناوری حسگر متصل برای ایجاد داشبوردهای مبتنی بر بینش است.

بهینه سازی با محاسبات شناختی

این همان چیزی است که سازندگان با شنیدن عبارت INDUSTRY 4.0 به آن فکر می کنند: بهینه سازی فرآیندهای کف کارخانه با استفاده از فناوری های محاسبات شناختی. در واقع، راه‌حل‌هایی مانند واتسون آی‌بی‌ام برای تولید، می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند. Watson که در محیط‌هایی با دستگاه‌های متصل، مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده مداوم، شفافیت منابع و تجزیه و تحلیل‌های در حال تحول مستقر شده است، می‌تواند به شما کمک کند تا یک مدل کارخانه هوشمند خودپاینده را هدایت کنید.

مشکل نوظهور کمبود نیروی کار ماهر را در نظر بگیرید. با توجه به هفته صنعت، ترکیبی از کارگران بازنشسته و ایجاد مشاغل جدید مشکلی ایجاد کرده است: پرسنل جدید به دلیل کمبود داده‌های مربوط به تقاضا ناامید شده‌اند و تعداد کارشناسانی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود در «طبقه مغازه» رو به کاهش است.

با استقرار فناوری‌هایی مانند واتسون، در حالی که سازمان‌ها در چهار مرحله اول تکامل کارخانه‌های هوشمند پیش می‌روند، شرکت‌ها می‌توانند از مزایای دوگانه بهره ببرند. راه‌حل‌های شناختی فرآیندهای منحصربه‌فردی را که زیربنای دارایی‌های حیاتی هستند، یاد می‌گیرند و کارکنان به ابزارهای یادگیری ماشین اعتماد می‌کنند. نتیجه یک پایگاه دانش به طور مداوم در حال گسترش است که از رفتارهای خاص کارخانه مطلع می شود که می تواند به شما کمک کند کارمندان جدید را وارد کنید و استراتژی های تولید تجویزی را هدایت کنید.

INDUSTRY 4.0 در حال تغییر مسیر تولیدکننده است، با تحول دیجیتالی که اکنون پایه و اساس کارخانه‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر هوش بر حسب تقاضا هستند. درباره نحوه همگام شدن با این موج جدید تولید متصل بیشتر بدانید.

منبع: ibm