Industry 4.0 انقلابی در نحوه تولید، بهبود و توزیع محصولات خود توسط شرکت ها ایجاد می کند. سازندگان در حال ادغام فناوری‌های جدید، از جمله اینترنت اشیا (IoT)، محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل، و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در امکانات تولید خود و در طول عملیات خود هستند.
این کارخانه‌های هوشمند مجهز به حسگرهای پیشرفته، نرم‌افزارهای تعبیه‌شده و روباتیک هستند که داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند و امکان تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌کنند. هنگامی که داده‌های عملیات تولید با داده‌های عملیاتی از ERP، زنجیره تأمین، خدمات مشتری و سایر سیستم‌های سازمانی ترکیب شوند تا سطوح کاملاً جدیدی از دید و بینش را از اطلاعات منتشر شده قبلی ایجاد کنند،ارزش بالاتری نیز ایجاد می‌شود .
این فناوری‌های دیجیتال منجر به افزایش اتوماسیون، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، خود بهینه‌سازی بهبود فرآیند و بالاتر از همه، سطح جدیدی از کارایی و پاسخگویی به مشتریان می‌شود که قبلاً امکان‌پذیر نبود.
توسعه کارخانه های هوشمند فرصتی باورنکردنی برای صنعت تولید برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم فراهم می کند. تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های بزرگ جمع‌آوری‌شده از حسگرها در کف کارخانه، دید در زمان واقعی دارایی‌های تولیدی را تضمین می‌کند و می‌تواند ابزارهایی را برای انجام تعمیرات پیش‌بینی‌کننده به منظور به حداقل رساندن خرابی تجهیزات فراهم کند.
استفاده از دستگاه های IoT با فناوری پیشرفته در کارخانه های هوشمند منجر به بهره وری بالاتر و بهبود کیفیت می شود. جایگزینی مدل‌های تجاری بازرسی دستی با بینش‌های بصری مبتنی بر هوش مصنوعی، خطاهای تولید را کاهش می‌دهد و در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌کند. با حداقل سرمایه‌گذاری، پرسنل کنترل کیفیت می‌توانند یک گوشی هوشمند متصل به فضای ابری راه‌اندازی کنند تا فرآیندهای تولید را تقریباً از هر نقطه نظارت کند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، سازندگان می‌توانند خطاها را فوراً تشخیص دهند، نه در مراحل بعدی که کار تعمیر گران‌تر است.
مفاهیم و فناوری‌های Industry 4.0 را می‌توان در همه انواع شرکت‌های صنعتی، از جمله تولید گسسته و فرآیندی، و همچنین نفت و گاز، معدن و سایر بخش‌های صنعتی به کار برد.